הרב אברהם בלס ז אדר א, תשפב08/02/2022
למצב הרוח, על פי הירושלמי, יש המון השפעה על מצבו של האדם בכלל....
כבר כתבתי בשבוע שעבר על נושא הדאגה. דומה שהפחד מהקורונה מזיק לבריאות הרבה יותר מהקורונה וגם כאשר האדם.נדבק בקורונה דומה שמי שכל הזמן חושש מקבל את המחלה בצורה הרבה יותר קשה.
מתנצל על כך שאני כותב רק היום (בדרך כלל כותב בימי רביעי), אולם העלה נקודה אחת מהארה שאני גם כותב במיזם שלי הארה שבועית ירושלמית על סדר הדף היומי (מיזם שנשלח בוואטסאפ ותמיד אני שולח בדף הקשר דברים אחרים ויסלחו לי הפעם אלו שחברים בשתי הקבוצות) אולם אני עושה זאת בגלל שלענ"ד זה שייך לנושא של הפחד שהוא בעצם משקף מצב רוח.
השאלה היא מה מידת השפעת מצב הרוח על פעילות האדם. חז"ל דאגו לכך שאדם יגיע לחול המועד שהוא מסופר, כלומר שהוא מסודר יפה ולכן הם קנסו מי שלא עשה זאת שלא יסתפר בחול המועד. אומרת המשנה בתחילת פרק שלישי של מועד קטן שאם האדם היה בבית האסורים ויצא לחופשי בחול המועד מותר לו להסתפר, כיוון שהוא היה אנוס. התלמוד הירושלמי (מועד קטן ג, א) ביחס למשנה זאת אומר שגם אם האדם היה בכלא ישראל שבו באופן עקרוני מאפשרים להסתפר, אולם בגלל מצב רוחו השפוף הוא בחר שלא לסדר את עצמו, הרי גם אז הוא נחשב אנוס.
מתנצל על כך שאני כותב רק היום (בדרך כלל כותב בימי רביעי), אולם העלה נקודה אחת מהארה שאני גם כותב במיזם שלי הארה שבועית ירושלמית על סדר הדף היומי (מיזם שנשלח בוואטסאפ ותמיד אני שולח בדף הקשר דברים אחרים ויסלחו לי הפעם אלו שחברים בשתי הקבוצות) אולם אני עושה זאת בגלל שלענ"ד זה שייך לנושא של הפחד שהוא בעצם משקף מצב רוח.
השאלה היא מה מידת השפעת מצב הרוח על פעילות האדם. חז"ל דאגו לכך שאדם יגיע לחול המועד שהוא מסופר, כלומר שהוא מסודר יפה ולכן הם קנסו מי שלא עשה זאת שלא יסתפר בחול המועד. אומרת המשנה בתחילת פרק שלישי של מועד קטן שאם האדם היה בבית האסורים ויצא לחופשי בחול המועד מותר לו להסתפר, כיוון שהוא היה אנוס. התלמוד הירושלמי (מועד קטן ג, א) ביחס למשנה זאת אומר שגם אם האדם היה בכלא ישראל שבו באופן עקרוני מאפשרים להסתפר, אולם בגלל מצב רוחו השפוף הוא בחר שלא לסדר את עצמו, הרי גם אז הוא נחשב אנוס.